reklama

E pluribus unum

Tieto 3 latinské slová, vyryté na starých amerických dolárových minciach, mi vzišli na um pri téme utužovania kolektívu a lojálnosti (In many, one - voľnejsí preklad - Z mnohých jeden. Z viacerých menších štátov vytvoriť jeden národ). Pilierom každej organizácie sú ľudia a čím lepšie dokážu fungovať medzi sebou na ne-pracovnej báze, tým efektívnejšie budú prebiehať firemné procesy. Rast dôvery, vzájomné spoznávanie silných stránok i slabín a silná podniková kultúra sa zákonite odzrkadlia v kvalite produktov či poskytovaných služieb. A ako to u veľkých vecí býva, netreba za tým hľadať veľkú vedu. Niekedy stačí naozaj málo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

V práci som od svojej Senior Teamleaderky (Teamleadera teamleaderov) dostal netradičné zadanie. Pripraviť si na poradu krátky príspevok o motivácii tímu - tímovosti, lojalite zamestnancov a kvalitnom výkone. Myšlienku o odborných poučkách a citátoch som rýchlo zavrhol a viacmenej sa mi tam najviac hodilo povedať moje postrehy z fungovania nášho tímu.

Týždeň predtým sme mali veľký celofiremný meeting ohľadom stratégie na najbližšie 3 roky. Z komplexného pohľadu na naše fungovanie to bol dosť zásadný moment, aspoň pre mňa. Videl som prezentovať nášho CEO - generálneho riaditeľa, lídra nás všetkých. Mal myšlienku, robil analýzy, udal smer a má chuť sa venovať chodu našej firmy. Dodalo mi to nový pohľad na vec. Zamyslel som sa nad sebou. Čo vsetko bude vyžadované a že väčšinu z môjho pohľadu nespĺňam. Ale chcem. Už prechádzame do komplexného vzdelávania s množstvom špecializácie. Ostrenie píly je nevyhnutné. Sú tu ľudia profesionálni a skúsení a našou snahou by malo byť zvýšenie ich podielu vo firme. Ako to ale dosiahnuť? Máme viacmenej definované požadované správanie lektora - dynamické, pozorné, praktické, plynulé, interaktívne, zážitkové. To je reakcia, ktorú chceme vyvolať. A ako pán Newton povedal, každú reakciu vyvoláva nejaká akcia a tú si treba zadefinovať. CEO ten impulz vyslal, a na nás ako členoch middle manažmentu (dovoľujem si tak nazvať teamleadrov) je sa s tým stotožniť a zasiať to do hlavičiek-makovičiek ľudí v našich teamoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa zamyslím nad motiváciou k vyššiemu pracovnému výkonu, pre mňa osobne je silným impulzom keď chcem, ba som možno až KVÁZI primätý (aké pekné slovo) niečo spraviť pre druhého. Už len z toho titulu, že viem, že mu na mne záleží a som mu/jej morálne zaviazaný. Ako príklad uvediem moju doučovateľku španielčiny - dievča sa nehorázne snaží mi spraviť zaujímavé hodiny so zaujímavými aktivitami a to vo mne vyvoláva pocit zodpovednosti sa učiť a nesklamať ju. Akcia - reakcia.

Treba u ľudí docieliť pocit, že sú dôležití...tu prichádza na rad psychológia. Vštiepiť im do podvedomia, že sú súčasťou teamu, dôlezitou skrutkou, bez ktorej stroj nemôže fungovať. Chcieť, aby ten stroj - celá firma, ktorá ich živí - fungoval. Treba im zdôrazniť vyšší cieľ - napr. mottom na stenu. Spustiť vnútornú motiváciu, ktorá je v každom z nás, ale u každého je spúšťačom niečo iné. Externé motivátory sú ako smrad, rýchlo sa vyvetrajú, ale vnutorný pohon je dlhotrvajúcejší. Je potrebné zdôraznit, ze status lektora je pozícia hodná rešpektu, že to nie je len papagájovanie a nasledovanie osnov, ale že to je zaslúžené. Sú vo firme, lebo niečo vedia. Dovoliť im participovať na riadení - schránka napadov, ankety, medziteamové súťaže. Každý sa viac zaujíma o niečo, čo sám pomohol vybudovať svojím malým príspevkom. Vychádzanie druhému v ústrety. Deľba vedomostí, praktík...spoločný brainstorming - vytvorenie spoločného materiálu či guidelinu. Každý z nás má iný pohľad na vec, prečo nenamiešať silný cocktail? Vediac, že som pomohol vytvoriť ten materiál, ma motivuje viac pri jeho aplikovaní. Kopanie za jeden team.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa týka teamovosti a lojality, tu už sa podľa mňa preráža rámec firmy ako takej. Už sa nemožeme baviťo krokoch manažmentu. Hoci sa lojalita k firme dá vybudovať (Japonsko), oveľa efektívnejšie je vypestovať lojalitu k ľudom, ktorí tú firmu tvoria. Dá sa to. Náš team máva pravidelné sessions, kde sa rozprávame výhradne po anglicky (nech nezhrdzavieme). Prvé minúty to bolo zvláštne, ale nakoniec to prerástlo do niečoho spontánneho.

M. pre nás vždy prichystá aktivity na ten večer, dá si tú námahu pri jej vzácnom voľnom čase.

Keď som sa V. (u nej sa stretávame) pýtal, prečo tak dobre fungujeme ako team, odpoveď znela - už to neberie ako team, ale ako priateľstvo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ked sme posielali J. Get well card (bola zdravotne doma mesiac), jej reakcia bola „Mám vás všetkých rada" - to sú silné slova od človeka, ktorý pravidelne frfle na ranné vstávanie a niektoré firemné procesy :)

Objavila sa (ok, bola tu aj predtým, ale budem to brať ako dôsledok sily teamového ducha) spolupatričnosť. Keď S. ochorel, agendu po ňom prebrali M. a V. Keď som im za to poďakoval, reakcia ma dostala - "Veď sme team."

Toto všetko sú strašne silné veci.

Spoločné obedy, návštevy, večery, výlety, plánovaný výlet do Londýna - malé-veľké veci, ktoré Ťa podvedome držia nad vodou, ked ideš do firmy. A stačí tak málo - zobrať telefón alebo napísať mail, že sa ide tam a tam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A nie je to len u nás v teame, pochopiteľne. Nemusia to ani byť teamy podľa tohto rozdelenia, môžu sa hocijaké skupinky vytvoriť, krížomkrážom. Dôlezitá je existencia takýchto ostrovčekov v rámci pracovného prostredia. Rozhodne zvyšuju morálku. Aby mal každý v práci svojho priateľa, dôverníka, mať s kým ísť na pivo či do kina, s kým sa poradiť ohľadom práce alebo dokonca riešit osobné problémy. Sila týchto väzieb je kľúčová. Zoberme si snehovú vločku, niečo tak malé a krehké...ale keď je ich veľa a držia pokope, vzniká lavína (českí turisti pozor :)).

Ja nehovorím, aby každý s každým vychádzal, to je nemožné. Som si vedomý skutočnosti, že časť firmy ma nemusí a nejde im to zazlievať :) je to normalne, ja som ťažká povaha, niekedy zvláštna. Niekedy trepem blbosti, niekedy si protirečím, niekedy sa správam neprimerane. Preferujem fungovanie z backroundu. Byť tým, kto ten mail napíše (jasné, že nie iba to) a potom už len participujem a teším sa z toho, ako to funguje. A takéto niečo, v hocijakom meradle, by sme sa mali snažiť vytvoriť. Na margo toho použijem slová Exuperyho:

"Ak chceš postaviť loď, nedrezúruj ľudí, aby zbierali drevo a nerozdeľuj im úlohy a prácu. Radšej ich nauč túžiť po nekonečnosti mora."

Tomáš Mýtny

Tomáš Mýtny

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som naivný, verím v karmu a páčia sa mi slovenské baby. Vyznávam raketové športy, dynamickú hudbu, príjemné večery a dobré červené vínko. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu