J. Archer - Cesta slávy (recenzia)

Životopisné knihy majú čosi do seba. Opisujú skutočné udalosti a v niektorých prípadoch je z toho silný emočný zážitok, keď si uvedomíme, že tie slová na papieri niekto prežil na vlastnej koži. A niekedy silu toho zážitku môže stlmiť zlý autor. Ak však dáte príbeh hodný napísania jednému úžasnému rozprávačovi, vznikne z toho kniha, od ktorej sa neviete odtrhnúť, s ktorou prežívate radosti aj strasti hlavného hrdinu, ktorý raz skutočne žil tie slová, po ktorých letíte očami čoraz rýchlejšie, len aby ste zistili jediné - či sa mu naozaj podarilo splniť svoj životný sen. O tom je kniha Jeffreyho Archera - Paths of Glory, resp. Cesta slávy.

Diskusia  (3)

Nepovedal by som, že kniha o horolezectve, navyše životopisná, ma zaujme. Ak mám byť úprimný, to, že je napísaná podľa skutočnej udalosti a podľa reálneho človeka, som zistil až na konci. Prišlo mi zvláštne, keď autor menoval takmer všetky postavy z knihy a ako dopadol zvyšok ich života po udalostiach v opísaných v knihe :) Nemalo by to predsa zmysel. Ujo Google mi s tým však pomohol a kniha nabrala na vážnosti a sile dopadu.

Hovorí vám niečo meno George Leigh Mallory? Ak áno, rešpekt, ste sčítaní. Ak nie, tak sa v tejto knihe dozviete aj dôvod, prečo nie. A zároveň vám toto meno ostane vryté v pamäti viac, než to, ktoré v nej už vyryté máte. Nechcem prezradiť viac, poviem len toľko, že história si pamätá len prvé riadne zdokumentované miesta. Je už len na čitateľovi, do akej miery podľahne Archerovej verzii.

Ako každý životopis, aj táto dobrodružná jazda sa začína detstvom, rodinným zázemím či udalosťami, ktoré vplývajú na osobnostný vývoj človeka. Hneď pochopíte, že tento muž je jedinečný. Prelezie každú prekážku, a to doslova. Od detstva je Georgeovi jasné, čo chce v živote dokázať - byť prvým človekom, ktorý zdolá Mount Everest a bude mať to privilégium sa na celý svet pozerať v jednom okamihu zhora.

Horu v kontexte tejto knihy vnímam aj ako stelesnený cieľ každého z nás. Mali by sme byť v živote upriamení na niečo, čo dá nášmu dýchaniu zmysel. George na to mal dva dôvody. Dve ženy, dve sokyne - jeho manželka Ruth a Chomolungma (Mount Everest). Láska k človeku a životná vášeň, o tom je táto kniha. S trochou autorovej (potrebnej) fantázie v samotnom závere.

Čo sa mi na tomto skvelom príbehu páčilo bol jeho inšpiratívny a motivačný element. George bol aj je pre mňa stelesnením pravého lídra. Je najlepší v tom, čo robí, vie priznať, keď je súper lepší a podľa toho robiť rozhodnutia, vyberá najlepšie riešenie pre team, nie seba, nie je preňho dôležité, kto bude ocenený za zásluhy. Je zodpovedným lídrom, miluje svojich blízkych a má cieľ i odhodlanie sa k nemu za každú cenu dostať, aby mal jeho život zmysel. Niektoré pasáže by som vybral do sekcie „motivačná literatúra."

Knihu naozaj vrelo odporúčam, ako vždy hlavne v anglickom vydaní, všetkým milovníkom kvalitného čítania s nádychom dobrodružstva. Jeffrey Archer je vynikajúci spisovateľ, čokoľvek od neho berte do ruky a nakŕmte svoju hladnú dušu :)

Tomáš Mýtny

Tomáš Mýtny

• Počet článkov:  18