Rafa (recenzia)

Vyhral Grand Slam, desiaty v poradí, tlačovka, rozhovory...prílet domov na Mallorcu a na druhý deň ráno o 9:00 opäť tréning. Pravidelnosť sa nesmie narušiť. Vyhral si, to nič neznamená. Backhand treba zlepšiť, servis máš pomalý. Toto je program šampiónov, nič nepríde zadarmo. Za každým úderom na kurte stojí milión úderov v tréningu. Rafael Nadal nie je výnimkou.

Po tejto knihe som výlučne netúžil. Tenis sledujem, mám ho rád, ale príde mi vtipné keď 25ročný chalan vydá svoju autobiografiu. Zvlášť, keď je ešte stále len na polceste svojej aktívnej kariéry. Môj otec mi ju však kúpil na Vianoce a milo ma tým prekvapil. Potešilo ma tiež, že kúpil anglické vydanie.

Z akéhosi dôvodu som ju ihneď otvoril a začal čítať. Začína detailným opisom, podľa slov Johna McEnroea, „najlepšieho tenisového zápasu v dejinách" - finále Wimbledonu 2008. Samozrejme, celá kniha nie je orientovaná len na tento highlight Nadalovej fascinujúcej kariéry. Tento tok emócií a dojmov od rána toho veľkého dňa, je prerývaný jeho detstvom, tréningami a všetkými ostatnými faktormi, ktoré mu umožnili dostať sa na Centrálny dvorec najslávnejšieho tenisového turnaja sveta v deň finále. Silné rodinné puto, víťazstvá a prehry, ako aj nepríjemné zdravotné komplikácie. Všetko veľmi elegantne zošité a pospájané do plynulého rozprávania, od ktorého sa mi ťažko odchádzalo.

Nie je to úmorný príbeh vstávania za tmy, cestovania 20km bicyklom na ranné tréningy a vyrastanie bez tepla domova. Práve naopak. Vždy bol, aj je, v rodinnom kruhu a kurty mal cez ulicu. Tortúrou však bol niekedy až napohľad krutý prístup jeho strýka a trénera v jednej osobe - Toniho. Tréningy každý deň, bez výnimky. Či už bol Nadal vyčerpaný alebo vyhral deň predtým Grand Slam, tréning si nemohol dovoliť vynechať. Po výhrach zakazoval Toni rodine, aby mu gratulovali. Aby ho zbytočne nezhýčkali. Aby si nemyslel, že je hviezda. Jeho skromné vyjadrovanie sa na adresu Rogera Federera či ostatných ľudí okolo seba potvrdzujú, že mimo dvorca je to decentný a pokorný chlapec z Mallorcy.

Táto kniha je skvelou motivačnou literatúrou a má aj inšpirujúci element. Je tam mnoho citátov a myšlienok, ktoré sa dajú aplikovať aj do netenisového života. Vplyv jeho rodinných príslušníkov, ako aj členov jeho realizačného tímu, ktorí z neho spravili nezlomného bojovníka, ktorý ostal nohami na zemi, plne si uvedomujúc význam slova pokora.

Knihu by som odporúčal skôr ľudom, ktorí videli za život zopár tenisových zápasov a tenisu trochu rozumejú, alebo ich aspoň baví. V opačnom prípade môže čitateľa odradiť detailný opis veľkých zápasov. Rozhodne však predčila moje očakávania.

Tomáš Mýtny

Tomáš Mýtny

• Počet článkov:  18